48-річний Таканобу Нішімото донедавна був професійним менеджером у сфері моди. Зараз він має власний бізнес, який полягає в 30-40 зустрічах на місяць із людьми, які потребують розмови. Робота Таканобу – в тому, щоб бути співрозмовником. Часто її суть – у тому, щоб вислухати людину.
Оренда “оссана” – людини, яка послухає – обійдеться в тисячу єн на годину, це $10. Бізнес успішний: Нішімото вже координує роботу мережі з півсотні оссанів середнього віку по всій Японії, пише Yahoo News.
— Люди, які мене орендують, зазвичай просять компанію на годину-дві, – каже підприємець. – Наприклад, одна з моїх клієнток – 80-річна жінка, з якою я щотижня гуляю місцевим парком. Я вже став для неї ніби сином.
Серед інших клієнтів – рибалка, який не міг у тиші чекати, доки риба клюне. Студент, який прагне потрапити в шоу-бізнес, але не має підтримки сім’ї. А також сором’язливий молодий працівник, який не знає, як поводитись зі своїм прямим керівником.
Служба оссанів виявилась відповіддю на кілька проблем японського суспільства. Перша – явище “хікікоморі” – здебільшого молодих людей, які більшу частину життя проводять у помешканні, часом нікуди не виходячи місяцями й спілкуючись зі світом лише через інтернет. (Англомовний фільм BBC про хікікоморі – нижче.) Друга проблоема – в тому, що коло тем, які можна обговорювати з іншими, досить обмежене, і друзям, керівнику чи навіть батькам іноді й не скажеш те, що тебе турбує в даний момент: незручно. З оссанами ж стосунки комерційні, тому тут діють інші правила.
— Залежно від того, із ким я: із друзями, з родиною чи бойфрендом, проявляється інша “я”. Тобто, я створюю себе в залежності від інших, – каже 24-річна Нобока Хіодо, клієнтка Нішімото. – А тут це все зникає, тому що я розмовляю із кимось, кого я не знаю. І завдяки йому я відчуваю, що краще розумію себе.