Текст Антона Семиженка, фото надані Німецьким аерокосмічним центром.

Земля отримує від Сонця величезні обсяги енергії, та людство досі не навчилось використовувати її з максимальною користю для себе. Частину енергії за допомогою сонячних панелей ми перетворюємо на електричну, однак ефективність цих панелей досі невисока. Для вдосконалення технології потрібно більше дослідів, і тут науковці стикаються з проблемою. Сонячне світло нестабільне: часто його затуляють хмари, яскравість зменшується. А коли небо чисте, проблемою стає неможливість регулювати інтенсивність освітлення.

Вихід — у створенні штучних “сонць”, джерел інтенсивного освітлення, на роботу яких не впливають погодні явища. Комплекс Synlight, відкритий днями в Німеччині — найбільший з таких. Розміри вражають: для комплексу спеціально звели триповерховий будинок. В якості джерела світла використано ксенонові прожектори, які використовуються в кінотеатрах. Тільки в кіно одного прожектора вистачає, щоб освітити весь великий екран, а тут таких світильників — 149, усі змонтовано в одну стіну:

Кут повороту світильників регулюється, так що система може зосередити промені від усіх прожекторів на ділянці у 20 квадратних сантиметрів. Температура на цій ділянці тоді сягає 3500°C. Це втричі вище за температуру всередині доменної печі. Якщо, коли “сонце” ввімкнене, поряд із ним опиниться людина — вона моментально згорить. Тому приміщення з Synlight ізольоване товстими стінами з шаром металу.

Навіщо створювати пучок променів, який світить у 10 тисяч разів сильніше за природне сонячне світло? Зокрема, щоб відпрацювати технологію, як за допомогою сонячної енергії отримувати чистий гідроген. Німецькі інженери передбачають, що в майбутньому водень стане одним із головних видів пального. На нього перейдуть і автомобілі, й літаки, адже внаслідок згоряння водню не утворюється ніяких шкідливих речовин. Однак його синтез вимагає значної кількості енергії. Synlight має підказати, як зробити процес ефективнішим. Це буде першим його завданням.

“Якщо ми хочемо перевести автівки й літаки на безпечне для довкілля пальне, нам знадобляться мільярди тон водню. Зміна клімату пришвидшується, так що нам треба пришвидшити дослідження”, — каже професор Бернард Гофшмідт, директор із досліджень Німецького аерокосмічного центру, який відповідає за проект.

Пучок променів збирається в установці праворуч.

Створення установки коштувало 3,5 мільйони євро. 2,4 мільйони виділив німецької землі Північний Рейн-Весфалія, решту додала компанія BMW. Утім, обслуговування штучного сонця також недешеве. На чотири години його роботи потрібно стільки ж електроенергії, скільки сім’я з чотирьох людей витрачає за рік.