Текст Антона Семиженка, фото COLAS.
Більшість автомобільних доріг світу зайняті лише 10 відсотків часу. Решту доби це просто рівна поверхня, що лежить просто неба. Скористатись із цього давно мріють енергетики, адже це чудове місце для розміщення сонячних батарей. Однак досі перетворенню автошляхів на сонячні електростанції заважала крихкість фотоелементів, кварцевих пластин. Нещодавно у Франції вдалось усунути цю проблему, і в селі на п’ять тисяч людей Турувр-о-Перш відкрито кілометр першої “сонячної дороги”.

Вкрита сонячними панелями ділянка виробляє 280 мегават-годин на рік. Цього достатньо для роботи всіх вуличних ліхтарів села.

Проект отримав назву Wattway. Втілили його французька компанія Colas, яка будує дороги по всьому світу, спільно з INES, французьким національним інститутом сонячної енергії. Для дороги-електростанції не довелось змінювати асфальтове покриття: панелі з сонячними пластинами просто прикріпили згори. Ось як виглядав процес:

Так виглядає базовий елемент сонячної панелі для автодоріг. Він достатньо тонкий, щоб не пошкоджувати асфальт через своє розширення або стискання від спеки чи холоду.
Малі панелі поєднуються в більшу, їх об'єднують в електричне коло.
Тимчасом готують поверхню дороги.
Перед накладанням сонячних панелей на асфальт проміжки між ними заповнюють матеріалом на основі ґуми. Це підвищує еластичність та зносостійкість «сонячної дороги».
Дорогу під'єднують до місцевої електромережі.
Готово!

Конструкція досі далека від ідеальної: такою дорогою можуть їздити лише легкові автомобілі. Також поверхня завжди пласка, на відміну від сонячних електростанцій, які рухаються слідом за сонцем, що підвищує їхню ефективність. Та найбільший недолік проекта зараз — його вартість. Кілометр “сонячної дороги” обійшовся у $5,2 млн — і це в 13 разів дорожче, ніж якби сонячні панелі такої ж потужності встановили на дахах будівель.

Утім, варто врахувати, що це лиш тестування нової технології. Яка, якщо продовжить розвиватись, зможе забезпечити всі потреби людей в електроенергії. Для того, щоб покрити та ж Франція перестала імпортувати енергоносії, достатньо замостити сонячними панелями лише чверть із мільйона кілометрів її автошляхів.


Промо-відео технології.

Схожі експерименти, хоч і значно меншого масштабу, проходять у Німеччині. У Нідерландах сонячними панелями оснастили велодоріжку. А в Південній Кореї сонячні панелі встановили над велодоріжкою, паралельно забезпечивши велосипедистам затінок. Поки що це наймасштабніший із подібних проектів: довжина велодоріжки з панелями сягає 30 кілометрів. І класно виглядає: