Найдовший, найглибший і найдорожчий наразі тунельний проект відкрито сьогодні у Швейцарії. Ґоттардо, який проходить на глибині 2,3 км під Альпами й має довжину в 57 км, пов’язує Цюрих та Луґано й робить поїздку між ними на 45 хвилин коротшою. Щоправда, якщо пасажир обирає поїзд: тунель лише залізничний.

Монтаж шпал.
Монтаж шпал у тунелі.

Справа не лише в цих 45 хвилинах: тунель є одним з ключових елементів так званого рейно-альпійського коридору, який сполучає нідерландські порти Роттердам і Артверпен, німецьку індустріальну зону й італійський порт Ґенуя. Тому витрачені на проект 11 мільярдів євро та 17 років часу мають обернутись прибутком вже у ближчі роки.

Тунельний комплекс включає в себе й 95 кілометрів запасних шляхів, пасажів та вентиляційних і рятувальних шахт. Коли все це прокладали, на поверхню витягли із 30 мільйонів тон гірської породи (тепер із каменів роблять і продають брелки).

Проз
Прохідний крановий комплекс має загальну довжину в 420 метрів.

Gottardo6

Сьогодні тунель урочисто відкрили, на святі були й Ангела Меркель, і Франсуа Олланд, і президент Швейцарії Йоганн Шнайдер-Амманн, і десятки тисяч будівельників та простих глядачів. Найближчих вихідних тунелем водитимуть екскурсії, очікують до сотні тисяч людей на різних локаціях. Тоді до кінця року його тестуватимуть, перевірятимуть колію на надійність. І з грудня тунель щодня зможе обслуговувати по 260 вантажних і 85 пасажирських рейсів. Швидкість останніх може бути вищою за 200 кілометрів на годину.

На будівництві першої нитки тонелю в XIX столітті.
На будівництві першої нитки тунелю в XIX столітті.

Ґоттардо не вперше бути рекордсменом серед тунелів: верхню його нитку протяжністю 15 кілометрів було відкрито ще 1882-го року. На той час це теж був найдовший подібний проект, і лишався таким понад 20 років. Зараз Ґоттардо навряд чи вдасться втримати цей статус довго: Китай планує побудувати 123-кілометровий тунель під Бохайською затокою. Це зменшить дорогу між портовими містами Даліан та Янтай з восьми годин до 45 хвилин. Масштабніший проект планується і в Європі. 80-кілометрова підземна залізниця, що сполучить Гельсінкі й Таллін, зараз на стадії проектування й отримання дозволів.

Важливо, що проект Ґоттардо значною мірою профінансував себе сам. 65% коштів на будівництво прийшло від зборів за проходження старою ниткою тунелю.

Для нового проекта випустили навіть Android– та iOS-додатки. Завантажити їх можна тут, всередині — можливість помандрувати тунелем та горами над ним. Особливо сподобається власникам VR-окулярів.

І ще кілька робочих моментів із будівництва Ґоттардо.

Усі фото й дані з gottardo2016.ch.