Сім проектів ЄС у Румунії

З 2007 року, коли Румунія приєдналась до ЄС, країна отримала допомоги на 39 мільярдів євро. Утім, протягом цього ж часу країна внесла 13 мільярдів євро в загальноєвропейський бюджет, тому “чистий” баланс складає близько 26 мільярдів. На ці гроші було втілено сотні проектів у майже всіх сферах, від будівництва доріг до закупівлі нових ліків. Є очевидні статті витрат, а деякі вгадати тяжко. Ми обрали кілька показових проектів: частина з них виглядають логічними, інші не спадають на думку першими – але все одно стимулюють розвиток країни.

84 мільйони євро на інтернет для румунських сел
Єврокомісія виділяє майже сто мільйонів євро на проведення широкосмугового інтернету в 783 румунських села. Таким чином місцеве населення зможе активніш розвиватись і загалом підвищиться якість життя. Тимчасом на державному рівні в Румунії прагнуть якомога швидше перейти до технології 5G – щоб зменшити технологічне відставання від розвинутих країн.

10 мільйонів на реставрацію двох середньовічних цитаделей
Це невеликі укріплення на заході країни. Перше – біля села Ширія за 80 кілометрів від Тімішоари, зведена у XIII столітті. Друга – відоміша в Румунії цитадель Сомойос, збудована 1278-го і закинута через 510 років. Зараз більшість цитаделі – у руїнах.
Відновлення історичних пам’яток – один із пріоритетів ЄС у культурній політиці. Мотивація, окрім культурної, полягає в розвитку туризму. І в ЄС, і в Румунії сподіваються, що відновлення пам’яток привабить більше людей у віддалені райони країни й допоможе підняти місцеву економіку.

Так фортеця біля села Ширія виглядає зараз.

440 мільйонів на оновлення залізниці
Зараз Румунія активно модернізує залізничне сполучення на ділянці від Брашова до Сіґішоари. Цей проект важливий для Європи в цілому, оскільки є частиною транспортного коридору між Рейном та Дунаєм. Після реконструкції дороги на ній можна буде розвинути швидість до 160 кілометрів на годину. Зараз середня швидкість поїздів на лінії – 90 км/год, і таке збільшення істотно збільшить економічну вигоду для регіону.
Загалом оновлення коштує більше півмільярда євро. ще 98,3 мільйони виділено з бюджету Румунії.
Гроші на подібні проекти виділяються з фонду Європейських стратегічних інвестицій. Його загальний обсяг – 315 мільярдів євро, скористатись грішми можуть 17 країн ЄС. Цього літа Румунія подала заявку на фінансування 16 інфраструктурних проектів, серед яких будівництво нового терміналу в столичному аеропорті, будівництво 121 кілометра швидкісного автобану на півдні країни та завершення кільцевої дороги довкола Бухареста.

99 мільйонів євро на закриття двох вугільних шахт
Обидві шахти – збиткові, й тому мають бути закриті. Більша частина суми – 52 мільйони – піде на компенсації звільненим працівникам, це близько двох тисяч людей. Рештою грошей покриватимуть збиток від шахт до моменту їх закриття. Закриття вугільних шахт є загальноєвропейською політикою: ЄС планує у підсумку перейти на відновлювальні та екологічні джерела енергії. Щоб зробити процес повільнішим та встигнути перепрофілювати й працевлаштувати звільнених шахтарів, процес проводять поступово, у першу чергу закриваючи збиткові об’єкти.

Півтора мільйони на розробку систем віртуальної реальності
Ці кошти отримав румунський підрозділ французької компанії Renault, яка також володіє в Румунії заводом Dacia. Таку ж суму компанія вкладе сама. За три мільйони планується тестувати в межах віртуальної реальності поведінку фізичних компонентів (більше деталей автори заявки не вказують). Ця інвестиція – з європейського Фонду конкурентоспроможності. Значно більшу суму, 174,5 млн євро, фонд виділив на будівництво лазера високої потужності в передмісті Бухареста. Це загальноєвропейський науковий проект проект Land of lights, і уряд Румунії сподівається, що після введення лазера в експлуатацію на об’єкті працюватимуть близько семи тисяч людей.

Для роботи з лазером планується збудувати ціле містечко. Оргкомітет оголосив конкурс на найкращий проект. Переміг — ось цей.
 

25 мільйонів євро на вчителів у сільській місцевості
Сільським школам усюди непросто приваблювати молодих вчителів: життя у місті значно привабливіше для молоді у плані можливостей. Зазвичай у такому випадку стимулюють зарплатами, пільговим житлом, доступом до програм із підвищення кваліфікації. Такі методи практикуються всюди в Європі. Румунія вирішила долучитись до програми і вже отримала допомогу.

106,5 млн євро на бордюри, пішохідні переходи й острівці безпеки
Таку суму Європейський фонд регіонального розвитку виділив на підвищення безпеки румунських автотрас, а також на зниження шкідливого впливу доріг на екосистему. Більша частина цієї суми піде на відбійники, бордюри й належним чином оформлені пішохідні переходи. Також на дорожні знаки, розмітку й світлофори. Проблема безпеки на дорогах актуальна для Румунії: ця країна друга в ЄС за кількістю смертей на дорогах. На першому місці – Болгарія, що навіть впливає на вартість страхування життя під час поїздки в цю країну.

Текст: Антон Семиженко, фото з сайтів laservalleycompetition.ro та Wikipedia.


usaid

Серія матеріалів стала можливою завдяки проекту «Точне відображення Угоди про асоціацію Україна-ЄС в українських медіа», що реалізується Громадською організацією «Інтерньюз-Україна» у партнерстві з Товариством Лева та Фондом міжнародної солідарності (Польща).
Публікація цього матеріалу стала можливою завдяки підтримці американського народу, що була надана через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) та Міністерства закордонних справ Республіки Польща. Зміст публікації є виключно відповідальністю редакції “Далі буде” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та МЗС Польщі.