Сім проектів ЄС у Румунії

З 2007 року, коли Румунія приєдналась до ЄС, країна отримала допомоги на 39 мільярдів євро. Утім, протягом цього ж часу країна внесла 13 мільярдів євро в загальноєвропейський бюджет, тому “чистий” баланс складає близько 26 мільярдів. На ці гроші було втілено сотні проектів у майже всіх сферах, від будівництва доріг до закупівлі нових ліків. Є очевидні статті витрат, а деякі вгадати тяжко. Ми обрали кілька показових проектів: частина з них виглядають логічними, інші не спадають на думку першими – але все одно стимулюють розвиток країни.

84 мільйони євро на інтернет для румунських сел
Єврокомісія виділяє майже сто мільйонів євро на проведення широкосмугового інтернету в 783 румунських села. Таким чином місцеве населення зможе активніш розвиватись і загалом підвищиться якість життя. Тимчасом на державному рівні в Румунії прагнуть якомога швидше перейти до технології 5G – щоб зменшити технологічне відставання від розвинутих країн.

10 мільйонів на реставрацію двох середньовічних цитаделей
Це невеликі укріплення на заході країни. Перше – біля села Ширія за 80 кілометрів від Тімішоари, зведена у XIII столітті. Друга – відоміша в Румунії цитадель Сомойос, збудована 1278-го і закинута через 510 років. Зараз більшість цитаделі – у руїнах.
Відновлення історичних пам’яток – один із пріоритетів ЄС у культурній політиці. Мотивація, окрім культурної, полягає в розвитку туризму. І в ЄС, і в Румунії сподіваються, що відновлення пам’яток привабить більше людей у віддалені райони країни й допоможе підняти місцеву економіку.

[masterslider id=”127″]

440 мільйонів на оновлення залізниці
Зараз Румунія активно модернізує залізничне сполучення на ділянці від Брашова до Сіґішоари. Цей проект важливий для Європи в цілому, оскільки є частиною транспортного коридору між Рейном та Дунаєм. Після реконструкції дороги на ній можна буде розвинути швидість до 160 кілометрів на годину. Зараз середня швидкість поїздів на лінії – 90 км/год, і таке збільшення істотно збільшить економічну вигоду для регіону.
Загалом оновлення коштує більше півмільярда євро. ще 98,3 мільйони виділено з бюджету Румунії.
Гроші на подібні проекти виділяються з фонду Європейських стратегічних інвестицій. Його загальний обсяг – 315 мільярдів євро, скористатись грішми можуть 17 країн ЄС. Цього літа Румунія подала заявку на фінансування 16 інфраструктурних проектів, серед яких будівництво нового терміналу в столичному аеропорті, будівництво 121 кілометра швидкісного автобану на півдні країни та завершення кільцевої дороги довкола Бухареста.

99 мільйонів євро на закриття двох вугільних шахт
Обидві шахти – збиткові, й тому мають бути закриті. Більша частина суми – 52 мільйони – піде на компенсації звільненим працівникам, це близько двох тисяч людей. Рештою грошей покриватимуть збиток від шахт до моменту їх закриття. Закриття вугільних шахт є загальноєвропейською політикою: ЄС планує у підсумку перейти на відновлювальні та екологічні джерела енергії. Щоб зробити процес повільнішим та встигнути перепрофілювати й працевлаштувати звільнених шахтарів, процес проводять поступово, у першу чергу закриваючи збиткові об’єкти.

Півтора мільйони на розробку систем віртуальної реальності
Ці кошти отримав румунський підрозділ французької компанії Renault, яка також володіє в Румунії заводом Dacia. Таку ж суму компанія вкладе сама. За три мільйони планується тестувати в межах віртуальної реальності поведінку фізичних компонентів (більше деталей автори заявки не вказують). Ця інвестиція – з європейського Фонду конкурентоспроможності. Значно більшу суму, 174,5 млн євро, фонд виділив на будівництво лазера високої потужності в передмісті Бухареста. Це загальноєвропейський науковий проект проект Land of lights, і уряд Румунії сподівається, що після введення лазера в експлуатацію на об’єкті працюватимуть близько семи тисяч людей.

[masterslider id=”128″]

25 мільйонів євро на вчителів у сільській місцевості
Сільським школам усюди непросто приваблювати молодих вчителів: життя у місті значно привабливіше для молоді у плані можливостей. Зазвичай у такому випадку стимулюють зарплатами, пільговим житлом, доступом до програм із підвищення кваліфікації. Такі методи практикуються всюди в Європі. Румунія вирішила долучитись до програми і вже отримала допомогу.

106,5 млн євро на бордюри, пішохідні переходи й острівці безпеки
Таку суму Європейський фонд регіонального розвитку виділив на підвищення безпеки румунських автотрас, а також на зниження шкідливого впливу доріг на екосистему. Більша частина цієї суми піде на відбійники, бордюри й належним чином оформлені пішохідні переходи. Також на дорожні знаки, розмітку й світлофори. Проблема безпеки на дорогах актуальна для Румунії: ця країна друга в ЄС за кількістю смертей на дорогах. На першому місці – Болгарія, що навіть впливає на вартість страхування життя під час поїздки в цю країну.

Текст: Антон Семиженко, фото з сайтів laservalleycompetition.ro та Wikipedia.


usaid

Серія матеріалів стала можливою завдяки проекту «Точне відображення Угоди про асоціацію Україна-ЄС в українських медіа», що реалізується Громадською організацією «Інтерньюз-Україна» у партнерстві з Товариством Лева та Фондом міжнародної солідарності (Польща).
Публікація цього матеріалу стала можливою завдяки підтримці американського народу, що була надана через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) та Міністерства закордонних справ Республіки Польща. Зміст публікації є виключно відповідальністю редакції “Далі буде” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та МЗС Польщі.

[masterslider id=”8″]