Усі, кому доводилось долати великі відстані швидко, відчу­авали на собі вплив різниці часових поясів. Коли на новому місці не виходить заснути о 23-тій, тому що вдома зараз сьома вечора, або коли проки­даєшся о третій ночі, готовий снідати — це джетлег, неготов­ність організму швидко прийняти зміну місцевого часу. Дискомфорт доводиться долати за допомогою ліків (але настрій вони, все одно, не рятують). І оскільки найча­стіше так стається при авіапо­до­рожах, виробники літаків спробували зарадити проблемі. Прямо в салоні літака.

Допомогти має світло. Мелатонін — гормон, який викликає втому й сонли­вість — майже неактивний при яскравому світлі. Коли ж освітлення тьмяніє, кількість мелатоніну в організмі різко збіль­шу­ється. Відтак, «граючись» із освітленням у салоні, можна пришвидшити чи сповільнити звичний для людини добовий цикл.

В одній з найно­віших моделей Airbus, A350 XWB, салон обладнано LED-світло­діодами. А отже, яскра­вість та інтен­сив­ність світла можна легко змінювати. Наприклад, імітуючи фази сонячного дня — так, як це роблять у теплицях.

Так підсвітка імітує день.

Так підсвітка імітує день.

А так — ніч.

Систему вже випро­бо­вують на транс­кон­ти­нен­тальних рейсах між США та Європою, пише Quartz. Але світло — не єдине, що можна покращити. Добре поспати в літаках заважають низька вологість повітря та зміни атмосферного тиску. Втім, техно­логії, які викори­сто­ву­ються в нових моделях літаків, дозво­ляють вирішити й цю проблему. Наприклад, раніше сухість повітря поясню­валась бажанням вберегти залізний корпус літака від корозії. Але, приміром, у тому ж новому Airbus 53% корпусу — з метало­пла­сти­кових сплавів. Такі не іржавіють, тому вологість повітря можна без остраху підви­щувати.

Фото Airbus та Flickr/Creative Commons.