Усі, кому доводилось долати великі відстані швидко, відчуавали на собі вплив різниці часових поясів. Коли на новому місці не виходить заснути о 23-тій, тому що вдома зараз сьома вечора, або коли прокидаєшся о третій ночі, готовий снідати — це джетлег, неготовність організму швидко прийняти зміну місцевого часу. Дискомфорт доводиться долати за допомогою ліків (але настрій вони, все одно, не рятують). І оскільки найчастіше так стається при авіаподорожах, виробники літаків спробували зарадити проблемі. Прямо в салоні літака.

Допомогти має світло. Мелатонін — гормон, який викликає втому й сонливість — майже неактивний при яскравому світлі. Коли ж освітлення тьмяніє, кількість мелатоніну в організмі різко збільшується. Відтак, «граючись» із освітленням у салоні, можна пришвидшити чи сповільнити звичний для людини добовий цикл.

В одній з найновіших моделей Airbus, A350 XWB, салон обладнано LED-світлодіодами. А отже, яскравість та інтенсивність світла можна легко змінювати. Наприклад, імітуючи фази сонячного дня — так, як це роблять у теплицях.

Так підсвітка імітує день.

Так підсвітка імітує день.

А так — ніч.

Систему вже випробовують на трансконтинентальних рейсах між США та Європою, пише Quartz. Але світло — не єдине, що можна покращити. Добре поспати в літаках заважають низька вологість повітря та зміни атмосферного тиску. Втім, технології, які використовуються в нових моделях літаків, дозволяють вирішити й цю проблему. Наприклад, раніше сухість повітря пояснювалась бажанням вберегти залізний корпус літака від корозії. Але, приміром, у тому ж новому Airbus 53% корпусу — з металопластикових сплавів. Такі не іржавіють, тому вологість повітря можна без остраху підвищувати.

Фото Airbus та Flickr/Creative Commons.